Combate depresia si anxietatea prin miscare



You are here: Home » Sfaturi Utile » Combate depresia si anxietatea prin miscare

Majoritatea dintre noi am auzit poate macar o data expresia “astenie de toamna”.Din pacate o data cu instalarea sezonului rece,isi fac aparitia si  o multime de reactii ale organismului nostru mai putin placute.  Desi nu sunt pe deplin cunoscute cauzele tulburarilor afective de toamna, s-au avansat unele ipoteze bazate pe observatie si pe cercetari. Se pare ca o foarte mare legatura cu tulburarile afective de sezon o are micsorarea duratei zilei si cresterea duratei noptii, fenomen care supune organismul unei lipse importante de lumina naturala, prin cantitatea mai mica de lumina si prin calitatea mai scazuta a luminii.
Dereglarea ritmului circadian ar fi in legatura cu secretia de melatonina si de serotonina, care sufera in aceasta perioada modificari semnificative. Se pare ca din cauza lipsei de lumina este secretata mai putina serotonina(neurotransmițător prezent în variate organe incluzând sistemul nervos central, are un rol important în apariția depresiei și a anxietății, datorită dereglărilor chimice pe care le produce), in timp ce lumina slaba si intunericul stimuleaza productia de melatonina.

Intr-un procent de 70%-80%, femeile sunt mai afectate decat barbatii de astenia de toamna si de alte forme de tulburari sezoniere de dispozitie.

Cum se manifesta tulburarile afective de toamna? Printre primele simptome sunt teama de frig si de perspectiva iernii careia va trebui sa ii facem fata, aceasta insemnand o anume mobilizare psihocorporala cu care am vrea sa nu ne confruntam deja.
Apare tristetea si oboseala, lipsa interesului fata de munca si fata de implicarea in relatii. Mai pot aparea dificultati relationale in familie, lipsa initiativei si a chefului de a face ceva, mai ales in orele diminetii, sentimente de inutilitate, lipsa placerii si a sensului de a face ceva.Si lista poate continua cu tulburari de somn, insomnie sau somnolenta, dificultate de trezire dimineata, dificultati de concentrare, nervozitate si nemultumire, pesimism si descurajare, lipsa poftei de mancare sau, dimpotriva, apetit exacerbat, scaderea energiei si retragerea din finalizarea sarcinilor, refuzul unor sarcini noi, tendinta de izolare relationala.
In cazuri extreme se consteleaza pierderea sensului vietii si ganduri legate de moarte.

In tabloul general al tulburarilor de toamna, simptomele corporale pot avea o pondere destul de mare si este important sa stim ca nu e cazul sa facem exces de investigatii medicale, fiind vorba de cele mai multe ori de o forma de astenie, depresie,anxietate care se numeste mascata, pentru ca ceea ce atrage atentia este multitudinea de simptome somatice care par sa justifice starea sufleteasca.
In realitate este vorba de fapt, de un efort de adaptare a organismului la schimbare, un efort care angajeaza psihicul si corpul deopotriva.

Cum facem fata asteniei de toamna si altor tulburari afective de sezon? Cautam un regim alimentar adecvat si ne sustinem cu suplimente de minerale si vitamine. Iesim in aer liber si in salile de fitness si ne mobilizam pentru sport, pentru plimbare, imbracati atat cat sa ne fie bine si sa avem confortul termic asigurat. Exercitiile fizice au efecte pozitive nu doar in ceea ce priveste forma noastra fizica, dar ele favorizeaza si o foarte buna forma mentala.

Specialistii spun ca miscarea fizica la sala, favorizeaza intensificarea circulatiei sangelui, si implicit trimiterea oxigenului si a elementelor nutritive catre creier si muschi, in conditii mult mai bune, precum si eliberarea endorfinelor, hormoni ai  placerii, in timp ce exersati.Putem obtine mai multa energie mentala, prin efectuarea periodica a exercitiilor fizice,mai ales ca exercitiile de fitness au efecte pozitive indiferent de varsta la care sunt practicate. Un tonus bun nu poate decat sa aduca schimbari pozitive in viata dumneavoastra.

Instructor fitness,
Daniel Manea