Speranta vs. Realitatea



You are here: Home » Sfaturi Utile » Antrenamente » Speranta vs. Realitatea

Multi tineri care vin in salile de culturism au o imagine eronata despre rezultatele antrenamentelor de culturism. Vad venind uneori grupuri de liceeni galagiosi care stau ore intregi in sala, trecand haotic de la un aparat la altul, fara un obiectiv clar pentru acel antrenament. Sau vad cate un “singuratic” care asuda din greu si pare sa fie un culturist “de cursa lunga” cu un obiectiv precis.

Obiective au si cei din grupurile galagioase, si singuraticii. Dispar insa din sala, in 1-3 luni, in proportie mare… ceea ce te face sa te intrebi ce s-a intamplat cu entuziasmul si obiectivele lor.

Ei bine, s-au inselat. Credeau ca intr-o luna sau doua vor avea deja 5-10kg de muschi in plus si ca forta lor va fi mult mai mare decat a colegilor de clasa. Pentru ca aceste lucruri nu se intampla atat de repede, sunt dezamagiti si isi pierd interesul.  Sigur ca ar fi “cool” sa aiba un trup de stripper si forta cat 2 oameni la un loc, asa ar deveni foarte populari, insa progresele nu apar atat de repede cum cred incepatorii. De aceea, astazi vom vorbi putin despre asteptari in culturism, pentru incepatori sau avansati.
Culturism pentru incepatori: cu ce asteptari venim la sala?

Dar doar incepatorii sunt nerealisti? Un fost partener de antrenament, cu care m-am antrenat vreo 5 ani la rand, a plecat la un moment dat la munca pe un santier din Italia. S-a intors dupa 2 ani si, inca din prima zi, a hotarat ca “acum am bani de proteine si o sa pun pe mine 8-10kg de muschi si o sa dau jos 5kg de grasime”.

Desi i-am atras atentia ca pana la vara mai erau doar 4 luni, el a ramas ferm pe pozitie. Bineinteles ca nu a reusit. Desi progresele dupa o pauza foarte lunga sunt, de fapt, o revenire la un nivel ce a fost atins deja in trecut, lucru ce se poate intampla relativ repede, fostul meu partenet omitea faptul ca se apropia de 40 ani si sistemul sau hormonal nu mai era la nivelul tinerilor aflati la pubertate.

Insa aceste lucruri nu sunt valabile doar pentru incepatori in culturism… Ce ma uimeste este ca unii sportivi cu ceva experienta cad, la fel ca incepatorii, in capcana unor reclame dubioase. Am vazut o eticheta a unui supliment care continea proteine si carbohidrati, pe care scria ca poti lua pana la 1kg de masa musculara pe zi daca il folosesti… E sau nu o reclama mincinoasa?

Si in revistele de peste Ocean gasim reclame in care ni se arata poze ale unor sportivi “inainte” si “dupa” folosirea unor produse pentru 1, 2 sau 3 luni. Diferentele sunt uimitoare si poti ramane cu impresia ca se poate progresa extrem de repede daca sunt create anumite conditii. Miroase de la o posta a exagerare grosolana sau nu?

Problema cu asemenea reclame este ca un sportiv obisnuit, care munceste din greu la sala, poate ramane cu impresia ca nu progreseaza suficient si ca poate exista o problema cu geneticul lui din moment ce altii reusesc, iar el nu, desi foloseste inclusiv produsele din reclama.

Unii incepatori, aflati la pubertate, cresc in greutate substantial, chiar si 10kg/ an. E vorba de o situatie de exceptie, iar aceasta “explozie” poate avea loc doar in primul an de antrenamente si doar daca “prind” declansarea pubertatii. In rest, o crestere de 4-5kg pe an e o crestere foarte buna pentru cei care nu au mai mult de un an de antrenamente.
Rezultatele in culturism, pentru incepatori si avansati

Cei care au mai mult de 4-5 ani de antrenamente pot spera la 2-3kg in plus pe an. Vorbim aici de muschi, nu de grasime. Pot lua si 10kg, dar asta nu inseamna ca este vorba doar despre muschi…

Cei care au mai mult de 7-8 ani de antrenamente pot spera la 1-2kg in plus pe an.

Desigur, aici vorbim despre culturismul sanatos, natural. Cei care folosesc steroizi anabolizanti pot avea alte asteptari, atat in privinta cresterii in greutate, cat si in privinta afectarii, permanente sau termporare, a sanatatii.

Mr. Heavy-Duty, Mike Mentzer, locul 2 la Mr. Olympia 1979, avea un sfat pentru toti cei care credeau ca 5kg este un progress “palid”:

    “Mergeti la macelarie sau la supermarket si puneti 5kg de muschi de vita pe masa. Asta o sa va ajute sa apreciati mai exact cat de mult inseamna, de fapt, 5kg de masa musculara. Progresele, exceptandu-i pe cei cativa superdotati genetic, nu vin atat de rapid, mai ales daca anii adolescentei sunt undeva, in trecutul indepartat.”

Culturismul va va aduce cu siguranta forta si fizicul pe care vi le-ati dorit atunci cand ati pasit pentru prima oara intr-o sala, doar ca dureaza ceva mai mult decat promit unele reclame…

Pregatiti-va pentru 2-3 ani de munca. Merita? Sigura ca da, poti fi un mic Superman tot restul zilelor tale, adica un tip mai puternic si mai bine facut decat restul oamenilor.

Florin Uceanu

Culturism & Fitess & Fight – 2008